CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen - ITF møder Durban, Sydafrika.
Jannik Madsen - kontoret i Rødovre
Christian Petersen - ferie
FRA MEDIER
Lav skat lokker nu udenlandske rederier
Direktør i Torm, Klaus Kjærulf, forudser en fordobling af den danske handelsflåde, fordi gunstige skattevilkår for rederier lokker udenlandske rederier, hvis regeringens handlingsplan for skibsfarten vedtages i Folketinget. Både søfart og landbrug er erhverv hvor Danmark har historiske forudsætninger for globale førerpositioner. "Det blå Danmark" beskæftiger mere end 100.000 ansatte og DIS har været en succes og betingelse for fortsat beskæftigelse af danske søfolk. Det er logisk og rigtigt at bygge videre på succesen.
Danmark ligger i dag på en global 19. plads over verdens største flåder målt i tonnage (12. plads hvis danske skibe under udenlandsk flag medregnes), og vi kan teoretisk blive skibsfartens nye Singapore. Konkret forlyder det at et stort japansk rederi tænker på at flytte sit europæiske hovedkvarter til Danmark, og særlig Norge kigger for tiden langt mod København, fordi den norske tonnageskat ikke er særlig attraktiv. Den norsk indregistrerede handelsflåde har konsekvensmæssig været i massiv tilbagegang siden år 2000.
Det nye politiske udspil rummer syv såkaldte indsatsområder:
Bedre uddannelse
Forskning
Beskatning
Lettelse af administrative byrder
Fremme af dansk indflydelse
Fokus på kvalitet
Effektiv administration
Børsen, 1/8, side 1, leder side 2 og side 4-5
APM i Jordan
APM Terminals har indgået aftale om driftsansvarlighed for den eneste containerhavn i Jordan i de næste 25 år. Aftalen ses som led i rederiets overordnede strategi om at investere i havneterminaler, hvilket opfattes som positivt af analytiker fra Jyske Bank.
Børsen, 1/8, side 6 og 20.
BHT sejler stabilt
Set over hele året ankom 83,1% af færgerne til tiden, og 11,4% med mindre end 5 minutters forsinkelse.
Bornholms Tidende 31/7, side 3